top of page

Konfliktløsning for barn

En konkret fremgangsmåte for konfliktløsning i barnehage og skole. For 3 år og oppover. 


Viktige egenskaper og evner: 


  • Observere

  • Være nøytral

  • Nysgjerrig og undrende

  • Anerkjennende

  • Løsningsorientert

  • Kreativ



Barnehage


Scenario


Et barn har en bil, det andre barnet vil ha bilen. Det ble drakamp og det ene barnet ble bitt.


Her er det viktig å være en nysgjerrig, undrende og nøytral part som skal finne løsninger sammen med barnet. 



  1. Hva er problemet? Hva har skjedd?

  • Lytte til begge parter

  • Få barnet til å fortelle hva som har skjedd ved å stille åpne spørsmål (f.eks Hva skjedde? Hva gjorde du? Hva sa du?)


  1. Anerkjenne følelsene til barnet. 

  • Få barnet til å føle seg viktig, verdifull og anerkjent.

  • Bli hørt og sett i en vanskelig situasjon


Det kan være lurt at du som nøytral voksen holder bilen i denne prosessen, da er maktbalansen mellom barna lik. Her er det viktig å være kreativ for å finne en løsning begge partene kan godta. Klarer ikke barnet å komme med løsninger, er det viktig å hjelpe til å finne en løsning, gi de da noen tenkte alternativer (f.eks. timer, at de kan ha bilen så og så lenge vær). Barna kan kanskje ikke snakke enda. Viktig å sette seg ned på barnet sitt nivå og tyde hva barnet vil si. Spør, spør, spør.


  1. Løsning

  • Høre på hva barnet kommer med av løsning.

  • Kommer ikke barnet med en løsning, så finn to løsninger som begge parter er delvis enige i



Skole


Scenario


Et barn tar et leketøy fra barnet og sier stygge ting til barnet som tok leketøyet fra det. Barnet som har tatt leketøyet blir lei seg og går og gjemmer seg.


  1. Hva er problemet? Hva har skjedd?

  • Lytte til begge parter

  • Få barnet til å fortelle hva som har skjedd ved å stille åpne spørsmål (f.eks. Hva skjedde? Hva gjorde du? Hva sa du?)


  1. Anerkjenne følelsene til barnet. 

  • Få barnet til å føle seg viktig, verdifull og anerkjent.

  • Bli hørt og sett i en vanskelig situasjon


Det kan være lurt at du som nøytral voksen og holde leketøyet i denne prosessen, da er maktbalansen mellom barna lik. Barnet har sannsynligvis på dette stadiet utviklet en form for frykt for å snakke foran eller med det andre barnet. Så det kan være lurt om en voksen snakker med barna i et enerom for så å deretter prate sammen om hva som skjedde. Her er det viktig å være kreativ for å finne en løsning begge partene kan godta. Klarer ikke barnet å komme med løsninger, er det viktig å hjelpe til å finne på en. De vil kanskje ikke snakke om det. Da er det viktig å være tålmodig, men ikke glemme det bort. Til slutt må man gi dem et lite dytt for at de skal åpne seg. Få barna til å reflektere 

over sine egne handlinger. “Hadde du likt om noen andre snakket sånn til deg?” “Hvorfor sa du det?”


  1. Løsning


  • Høre på hva barnet kommer med av løsning. “Var det riktig å si det?”, “Hva kan man heller si i stedet?”, si unnskyld. Lære å si ifra på en grei måte.

  • Kommer ikke barnet med en løsning, så finn løsninger som begge parter er delvis enige i



Husk: at det viktigste er at barnet føler at de blir sett og hørt


 
 
 

Kommentarer


KONTAKT

Øvre Rælingsveg 176,

2008 Fjerdingby

​​

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

Thanks for submitting!

© 2024 by Team Panda Apps. Powered and secured by Wix

bottom of page